Testul care ne poate salva viata


Am auzit in ultimul timp tot mai multe cazuri in care viata este infranta de moarte si toate din cauza cancerului de col uterin.

Scriu aceste randuri in speranta ca vor fi citite de cat mai multe femei, si poate, tu cea care citesti, esti la randul tau datoare sa transmiti mai departe aceste infomatii.

 
Am observat ca desi cancerul de col uterin este al doilea ca frecventa intre toate tipurile de cancer in intreaga lume (primul loc fiind ocupat de cancerul de san), stim prea putine despre aceasta boala cumplita. Pretutindeni in lume, la fiecare doua minute o femeie moare din cauza cancerului de col uterin. In Romania situatia este cu atat mai trista cu cat cazurile de cancer descoperite sunt in stadii avansate.

Si totusi, unele dintre noi, avem atata timp si posibilitatea sa aflam cat mai multe lucruri accesand banalul google.

Mai tragic este ca depistat la timp cancerul de col uterin poate fi tratat si totusi statisticile sunt ingrozitoare. 

Testul care ne poate salva viata are un singur nume: testul Babes-Papanicolau.

Testul Papanicolau, sau,  examenul cito-vaginal, consta in analiza la microscop a celulelor din secretia vaginala. Acest test poate detecta orice modificare aparuta la nivelul mucoasei vaginale si poate depista modificarile maligne (canceroase) inca din stadiile incipiente dar si diferite tipuri de infectii si boli cum ar fi infectia cu candida sau trichomonas.

Recunosc ca nu l-am facut, poate din inconstienta sau pur si simplu de teama, dar mi-am propus sa-l fac cat mai curand posibil, e timpul sa iau atitudine, si o fac pentru mine in primul rand.

Am avut nesansa, sa trec prin clipe cumplite, cand cea mai iubita fiinta din viata mea a fost diagnosticata cu cancer pe col uterin

Mai greu a fost cand dupa operatie, fiind singura care putea vorbi cu medicul am aflat ca are sanse de vindecare 65% si doar dupa 5 ani se poate spune ca e intr-adevar bine si poate nici atunci. Nu voi uita niciodata cand practic fugiind pe scarile spitalului dupa doctor ( care se grabea sa intre la alta operatie) am aflat ca ce e mai greu de-acum incepe, apoi el s-a oprit, m-a analizat atent si cand si-a dat seama ca nu eram pregatita sa aflu vestile "bune" mi-a zis"totul va fi bine".

Si da asa va fi, pentru ca atat eu cat si familia mea am intrat in lupta nepregatiti, dar acum putem afirma ca suntem gata pentru orice cu scopul de a invinge, povestea asta trebuie sa aiba un happy-end.

De-asta trebuie sa avem grija de mamele noastre, surorile, prietenele, colegele, de noi insine si sa ne ajutam mereu apropele.

Fetelor e timpul sa luam atitudine...

Comments