Destinatie de vacanta - Cipru (partea 2)

Revin, ca m-am lungit in postul anterior, nu cu vorbe ci cu poze, pentru ca nu vroiam sa omit episodul - Republica Turca a Ciprului de Nord.
Cand am plecat din tara muma, Nikos ne-a spus ca desi nu avem nevoie de pasaport, Cipru e in UE (no visa), sa nu-l lasam acasa, ca vom avea nevoie de el in Turcia. Cum ziceam, lectiile erau nefacute, nu stiam la ce se refera si nici nu am intrebat, ce rost, oricum aflam.

Si am aflat, ca in 1974, partea de Nord a insulei a fost invadata (partial) de armata turca, si uite-asa a aparut Republica Turca a Ciprului de Nord.
Mai pe scurt, a venit nenea turcu sa se bata cu nenea cipriotu', dar cipriotu' s-a retras in munti si turcu a pus stapanire pe o parte din insula. Nimic grav, dupa noi fetele, dar mare ne-a fost surpriza, cand in centrul istoric al capitalei - Nicosia, ni se cer pasapoartele. Eram la granita cu partea turca, ne-am legitimat, am completat niste formulare, nu e nevoie de viza pentru ca suntem in Europa, dar sunt cateva formalitati de indeplinit si trecem granita.
Adica un fel de a trece din Piata Mare in Piata Mica sau comparatia care-mi place cel mai mult din Ardeal in Oltenia, dar cu pasaport ca e tara diferita.
Ne-a cam picat fata, nu ne asteptam la asa ceva, turcii au ocupat cam 37% din suprafata insulei, ba mai mult chiar si o parte din capitala cipriota.
Ce mi s-a parut mie funny (doar mie mi se putea intampla) este reactia si atitudinea cipriotilor cu privire la toate acestea. Din orgoliu, mandrie sau multa prostie refuza sa "treaca in partea Turca" cum chiar ei afirma, si toate acestea pentru ca "e inadmisibil sa ni se impuna accesul in RTCN cu pasaportul, cand ei (turcii) nu au acest drept, nu e teritoriul lor" - asta este explicatia lor (tineri, batrani, etc). Multi si-au parasit proprietatiile, rudele, prietenii si probabil cateii si purceii.
Cum sa le explic eu ca turcu au dobandit acest drept  in vara anului 1974 cand cipriotii au fugit in munti.
In partea Turca a Ciprului, nu sunt diferente mari, doar ca muntii sunt impanziti cu unitati militare, exagerat, ca desi au trecut ceva ani nu s-a dezvoltat prea mult, si din pacate centrul istoric e in paragina, pe cand in cealalta parte totul e modern, civilizat.
Oricum din toate astea exista si o parte buna, daca imi este permis sa o numesc asa, Nicosia este singurul oras divizat din lume, si o plimbare  de-a lungul Liniei Verzi sau Green Line (linia care desparte capitala in doua), poate fi foarte placuta, interesanta, dar si riscanta in acelasi timp. In zona asta am vazut o groaza de bordeluri si matroane, ba am asistat fara voia noastra la o tentativa de furt...am dat bir cu fugitii (doar eram in Cipru).
Am vizitat si un castel - la insistentele mele, se stie ca ador ruinele. Aici Nikos a fost foarte dezamagit, se pare ca turcii au cam schimbat istoria Castelului St.Hilarion. Am ramas placut impresionata de vizita noastra, ruinele ca ruinele, dar privelistea este de vis.

Comments