Taierea motului. A plecat piticu'.

Pentru cei care nu stiu - taierea motului - este un obicei respectat din mosi stramosi, intalnit doar la noi, dar acum am auzit voci zicand ca ar fi un obicei pagan....la ce neam de pagani suntem mai conteaza???

Asa ca am profitat si noi de moment, ca Alexutu nostru are un anisor  si  8 luni si l-am lasat fara carlionti. Totul s-a petrecut la Bucale cu nasi si tot familionul plus cativa necunoscuti pentru mine numai fitze si fitzosi - de-aia care-au pus ei coada la topor, mai tarziu sper sa gasesc si populara pe care s-au dansuit astia.

Alexutu a fost imbratcat de nasi ca asa se obisnuieste in hainute noi, imaginati-va  pe State din telenovelea de pe acasa in costum alb si camasa rosu, asa era si micutu nostru ii lipsea doar palaria lui Statica.

Fitza al meu a ales de pe tava ( obicei la taierea motului este sa se puna diferite obiecte pe o tava in fata copilului, cum ar fi: carte, creion, paine, carbune, cosmetice, etc. si este lasat sa aleaga de trei ori cate un obiect. Ce va alege arata la ce va avea noroc in viata.) oglinda, vergheta si stiloul.

Se spune ca obiectele alese spun care vor fi inclinatiile copilului cand va fi mare sau meseria pe care acesta o va alege in viitor. Aici vom vedea.....

Motul taiat se pastreaza ca amintire laolalta cu lumanarea de la botez si se arata copilului cand acesta implineste sapte ani dupa care se ingroapa la radacina unui pom fructifer. Unii parinti prefera sa pastreze motul taiat in forma de cruce pe un banut cu o picatura de ceara - pe-al lu' fra l-am gasit cand eram micuta si mi-as fi dorit insa sa nu-l fi vazut :)) n-am inteles de ce mama are o codita carliontata pusa la pastrat.

Dupa cum spuneam acest obicei desi este foarte apreciat de multi parinti, totusi  este dezaprobat de biserica, deoarece tinde sa accentueze idea de predestinare, idee respinsă cu vehemenţă de unii dintre crestini. 

Indiferent de zona si de varietatea obiceiurilor, esenta e aceeasi -  taierea motului este un prilej de bucurie si veselie - inca-un chef inainte sa-mi plece micutu.

Daca pana acum 2 saptamai era agitatie si dezastru aici la mine, acum e pustiu si liniste, parca prea multa liniste. Piticu' a plecat fara plete de data asta ci cu o chelie de toata frumusetea, au plecat toti am rams eu, back to my life.

revin cu populara fitosilor....

Comments